lördag 8 augusti 2009

Innerdörrar

Våra dörrar! Man skymtar även Renova strömbrytarna. Sigge var mycket nöjd över att det var lås till dörrarna. "Äntligen kan jag få ha mina grejer i fred, mamma!" var hennes glada kommentar.

Nu har vi dörrkarmarna uppe till alla rum på övervåningen samt dörrar i två av dom! Nu händer det mycket och det är kul. Vi börjar se en ände på bygget. Men det dyker alltid upp en del saker som inte riktigt är som de ska. jag har länge funderat över att det känns som väggen mot dörren i klädkammaren känns mycket mindre än vad jag tänkt mig att den skulle vara. Och nu visar det sig att snickarna har reglat upp för en 90cm dörr istället för en 80cm dörr som vi har valt att ha där. Så nu har vi en för liten dörr som inte passar i hålet... Om vi inte redan hade tapetserat och fixat alla väggar hade det inte varit något problem men nu hoppas vi att det löser sig så vi får en ny 90cm dörr istället. Det verkar smidigast. Vi har oxå fått ett fönsterfoder för lite. Så det blir till att ringa Fiskarheden på måndag så vi får det fixat. Och hittills så har de få saker som strulat fixat sig utan problem och det känns väldigt skönt.

Målandet på utsidan av huset fortsätter oxå. Visste inte att man kunde få kramp i handen av att måla men det är en ny erfarenhet jag har fått. Nu är både baksidan och framsidan målad tre gånger så det är klart. Vi har en strykning kvar på själva kupan och så båda gavlarna förstås... Men det minskar iallafall. Glömde visst bort att vi har hela garaget kvar att måla tre gånger oxå... Känns som man målar till förbannelse. Men Jag, min syster Clara, makkan (Claras och Agnes pappa) och Sigge har hittat ett nytt sätt att förgylla målningen och det är att lyssna på ljudbok. Just nu är det sista Harry Potter boken som lindrar våra arbetspass. Kan faktiskt rekomenderas. Det är så spännande att man inte vill sluta måla för då missar man fortsättningen... Måste dock ha som regel att man bara lyssnar när man målar annars funkar det inte så bra...

Nu återstår det att sätta resten av dörrarna på nedervåningen, golvsocklar, dörrfoder, trappräcke samt lite fix och trix. Sen kan vi flytta in!

Åh, måste bara tillägga att det är en väldigt schysst känsla att gå upp för en riktig trapp. Ja, just det, den ska målas oxå...
... kommer växa ut en pensel där min hand suttit...

2 kommentarer:

Sara sa...

Många ljudböcker har förgyllt buss-arbetspassen... (mp3-spelare med lur i bara vänstra örat)
Nu i sommar bl.a. alla Mari Jungberg-deckarna, direkt från Pirate Bay...
Kul att det snart är inflyttning! (Makkan berättade) Jag får väl köra en del barn till skolan då antar jag, med 702:an.

/Sara

VILLA VRÅKEN sa...

Ni jobbar på! Skönt att ni fått en trapp! Längtar tills vi får upp våran.....Tänk snart flyttar vi in! Vi flyttar väl in samtidigt hoppas jag.....hahaha ni hinner nog före! Richard har precis börjat jobba så nu blir det bara några timmar om dagen!! Kramar